Tuinbouwbedrijven moeten mobiel kunnen werken met hun CRM-systemen en tegelijkertijd nieuwe klanten kunnen winnen. Hoe je dit doet, lees je hier.

Vandaag de dag worden bedrijven in de tuinbouwsector blootgesteld aan verschillende uitdagingen. Aan de ene kant groeien de eisen van klanten steeds verder, aan de andere kant wordt het steeds moeilijker om geschikt personeel te vinden om de verschillende bestellingen te kunnen verwerken. Om klanten een constante hoge kwaliteit te kunnen bieden, is het belangrijk om onze eigen processen efficiënter te maken.

Met tuinbouw software kunnen de administratieve inspanningen aanzienlijk worden verminderd. Op deze manier kan er meer tijd worden besteed aan het daadwerkelijke werk bij de klant. Om dit te laten slagen, moet de CRM-software echter perfect bij het relatiebeheer van het bedrijf passen. Waarom dit zo belangrijk is, willen we u hieronder in meer detail laten zien en u tegelijkertijd dichter bij de voordelen van een dergelijke toepassing brengen.

Voordelen van CRM-software voor de tuinbouw

Wat is een CRM systeem? Met een customer relationship management software kunnen bedrijven al hun maatregelen gericht op klantloyaliteit centraliseren in slechts één systeem. Beginnend met al die voor klantenservice tot marketing en sales, kunnen de individuele processen in dit systeem in kaart worden gebracht.

Hiervoor wordt voor elke klant een apart klantenbestand aangemaakt, waarin vervolgens alle informatie en contactgegevens van deze klant worden opgeslagen. Dit geldt naast facturen en eerdere bestellingen ook voor bijvoorbeeld verkoopgesprekken, verzonden reclamemateriaal of klachten. Dit creëert een holistisch beeld van elke individuele klant, wat hen helpt om individueler en beter voor hen te kunnen zorgen.

Evaluaties van de data geven ook nieuwe inzichten in de wensen en behoeften van de eigen klanten, die anders verborgen zouden zijn gebleven. Hiermee kunnen reclame maatregelen en verkoopdoelen dan veel meer ervaren georganiseerd worden. Zo kunnen inspanningen worden teruggebracht tot het meest essentiële en kan het succes tegelijkertijd worden verhoogd.

Wel is het belangrijk dat de betreffende software bij uw eigen bedrijf past. Veel standaard versies bevatten functies die niet nodig zijn voor uw eigen bedrijf, maar in ruil daarvoor functies missen die absoluut noodzakelijk zijn. Daarom is het eerst noodzakelijk om te bepalen wat de software in principe precies moet dekken en wat niet.

Functies van een tuinbouw software

Voor de tuinbouw zijn er speciale uitdagingen met betrekking tot klantenondersteuning. Dit vraagt om specifieke functies die onvoldoende worden afgedekt in conventionele CRM-systemen. Laten we eens kijken naar een paar van deze essentiële functies voor de tuinbouw en hun concrete voordelen voor de praktijk.

Offertes en facturen maken

Zowel het opstellen van offertes als het factureren vergen vaak veel tijd. Met bijbehorende functies voor het maken van offertes kunnen in slechts enkele klikken concrete offertes worden gemaakt op basis van de gegevens uit de database. Deze zijn gebaseerd op cijfers over eigen capaciteit en beschikbaarheid, maar ook op historische gegevens van eerdere orders. Op deze manier kan er al veel betrouwbaarder en doelgerichter gewerkt worden tijdens het opstellen van de offerte zonder extra inspanning te genereren.

Hetzelfde geldt voor facturatie. Ook hier is alle belangrijke data al beschikbaar in het CRM-systeem. Alle geregistreerde werkuren van de werknemers kunnen direct op de factuur worden overgeboekt tegen de respectievelijke uurtarieven. Evenzo zijn alle vereiste materialen voor de betreffende bestelling al toegewezen aan de overeenkomstige bestelling wanneer ze uit het magazijn worden verwijderd.

Werktijdregistratie via mobiele applicatie

De werktijden van de medewerkers moeten overal kunnen worden ingevoerd, ongeacht de locatie. Dankzij een mobiele versie van de CRM-software kunnen medewerkers in het veld eenvoudig hun gewerkte uren bijhouden via mobiele apparaten. Deze kunnen dan ook eenvoudig worden omgezet in bijbehorende facturen.

Daarnaast kunnen medewerkers onderweg ook andere klantgegevens zoals nieuwe bestellingen of aanbiedingen invoeren in de CRM-software. Hierdoor kan het kantoorpersoneel er snel op reageren. Vereisten kunnen ook direct in het systeem worden weergegeven, wat de communicatie binnen uw eigen bedrijf aanzienlijk vereenvoudigt.

Plannen

Met de CRM-software kunnen afspraken van welke aard dan ook eenvoudig worden gecoördineerd. Hiervoor worden alle agenda’s van de medewerkers centraal gesynchroniseerd. Vrije capaciteiten kunnen zo direct worden herkend en in de planning worden meegenomen. Medewerkers kunnen automatisch notificaties ontvangen, bijvoorbeeld om herinnerd te worden aan afspraken of om geïnformeerd te worden over nieuwe bestellingen.

Conclusie: Efficiënter werken dankzij tuinbouwsoftware

Een CRM-systeem speciaal voor de tuinbouw zorgt voor snellere en efficiëntere processen in orderverwerking en werkplanning. Daarnaast is het mogelijk om veel individueler in te spelen op de behoeften van individuele klanten, wat bijdraagt aan duurzame klantloyaliteit.

De CRM consultants van crmoverzicht.nl bieden u de mogelijkheid om verschillende systemen op de markt te filteren op basis van uw criteria en deze direct met elkaar te vergelijken. Daarnaast helpen onze ervaren consultants u kosteloos en vrijblijvend bij het selecteren van het juiste CRM-systeem voor u. Start vandaag nog uw zoektocht en profiteer van de verschillende voordelen van tuinbouwsoftware.